29.5.14

Aku yang sindrom

Assalamualaikum
dan salam kasih sayang beribu-ribu lemon dekat korang semua

Aku mengambil masa yang begitu lama nak menulis dan membuat keputusan menjadi seorang blogger.
Punyalah terlalu lama aku ambik masa untuk beraksi. Aku memang marah dengan diri aku ni. Keinginan ada tapi tak cukup kuat. Nak tunggu apa pun aku tak tahu.

Kalau hangpa pernah rasa , nak buat benda yang hangpa suka tapi tak jalan-jalan juga. Sikit-sikit dok tengok dari jauh. Bila rasa nak mula ja tapi last sekali boleh melencong buat benda lain.

Dalam hati dok pasang niat ja. Nak tulis pasal tu nak tulis pasal ni. Tapi bila dok depan buku nota takpun depan laptop. Benda lain yang jadi. Dan benda ni kerap-kerap berlaku.

Sindrom ni memang sungguh merbahaya. Kerja bertangguh lepas tu pasang ja cita-cita menggunung tinggi tapi tindakan tak ada. Sebab semakin lama di biar semakin kronik penyakit ni. Sampai boleh membunuh.

Tapi bukanlah membunuh diri sendiri tapi boleh membunuh harapan dan keinginan yang pernah di niatkan dalam hati. So bila ada keinginan dalam hati yang membara nak buat sesuatu tapi di sebabkan penyakit ni, keinginan tu akan menjadi pudar dan akhir sekali lenyap.

Sebab kepercayaan diri tu dah takdak. Rasa putus asa tu akan datang menghiris sedikit demi sedikit.Pedih tu tak lah pedih sangat masa awal-awal. Tapi pedih tu akan terasa bila kita dah terlepas benda yang kita nak. Dan yang menyakitkan bila keluar perkataan menyesal dari hati ataupun mulut kita walaupun sebenarnya peluang tu sentiasa ada.

Sindrom ni dah lama menempek kat diri aku. Dah nak masuk bertahun-tahun. Lepas tu kesan pun sangat dasyat kat diri aku ni. Sebab baru hari ni aku boleh mula menaip balik.

Dah baik ka?

Sindrom ni boleh menyerang pada bila-bila masa. Tapi setiap penyakit mesti ada ubat melainkan mati. So untuk penyakit yang macam ni ada orang ambik masa sekejap , ada yang lama , dan ada yang tak dapat buat apa-apa.

So sekarang ni dalam proses mengurangkan dan tak boleh nak buang terus. Paling berkesan berubat kena ambik masa 30 hari dan mesti berterusan.

So nak kena betul jaga dalam masa 30 hari ni bila akhir sekali sedar rupanya aku ada penyakit ni. So nak pastikan apa yang hangpa suka buat itu tercapai. Aku cadangkan untuk hangpa buat selama 30 hari setiap hari. Yang penting ada pergerakan dan tindakan. Yang penting mengadap dan buat sampai betul-betul dapat cegah sindrom ni.

Aku pun baru nak berubat hari ni, sebab tadi lepas mahgrib masa dengaq kuliyah maghrib terlintaslah perkara ni. Aku tanya diri aku sampai bila ?

Bila aku nak mula? Macam mana aku nak buang penyakit ni. So macam-macam jawapan yang terlintas dalam kepala aku. So pilihan pertama adalah berubat selama 30 hari,

Nak tau berkesan ke tak tunggu lah sampai 30 hari. Aku pun nak kena kuat juga ni.

Tapi aku sangat percaya kaedah ini sebab cara ni di perkenalkan oleh seorang ustaz dari indonesia. Nama dia Ustaz Felix Siauw. Nanti untuk next post aku cerita.

Yeaaa aku dah taip untuk hari pertama. Ada 29 hari lagi. Apa-apa pun terima kasih sebab baca.

p/s : Aku menaip ni pun paksa je ni, So apa yang terlintas tu taip je.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan