30.5.14

Mari kayuh basikal

Salam

Memandangkan misi semalam gagal bukan bermakna sudah gagal. Tetapi kena mula sekali lagi.

Bila belajar naik basikal , tak boleh terus pandai. Ada yang ambik masa sehari , ada yang ambik masa sebulan dan ada yang ambik masa setahun.

Apa yang penting bila naik basikal dan bila jatuh sebelum berjaya pandai mengayuh kenalah mula sekali lagi. Pegang basikal dan mula kayuh pelan-pelan. Rasa nak jatuh tahan dengan kaki. Nak belajar tahan dengan kaki pun sebenarnya ambil masa.

So apa pun kena mula sekali lagi. Barulah akan dapat kepuasan diri. Sebab memang macam tu lumrah kehidupan ni. Bila nak mula belajar sesuatu atau nak kenal sesuatu , bila berlaku kegagalan perlulah mula sekali lagi. Tapi ingat bila mula sekali lagi bukan bermakna gagal.

Sebab kegagalan yang sebenar-benarnya adalah bila kita berhenti buat untuk selama-lamanya. Tapi kalau berhenti untuk sementara , lepas tu sambung semula masih belum di kira gagal.

So semalam aku gagal menjalankan misi 30 hari menulis setiap hari. Bukan senang nak bentuk habit atau kebiasaan menulis ni. So dengan memaksa diri secara sukarela baru boleh pupuk benda tu dalam diri.

Dalam hidup aku pun dah lalui banyak kegagalan sementara. Dan banyak yang boleh aku cedok dan kaut untuk guna di waktu yang memerlukan. Sebab manusia tanpa kegagalan adalah sangat menyedihkan walaupun luaran orang merasakan sangat pedih bila gagal.

So bukan aku sorang je yang lalu semua kegagalan tu sebab semua orang pun mesti lalui perkara gagal tu. Memang kehidupan ni dah di tetapkan macam tu. Kena gagal dulu baru boleh rasa kejayaan. So jangan sedih bila gagal sebab bila korang berhenti rasa gagal, Masa tu kehidupan dah tak bermakna.Tak ada pengisian yang menarik untuk di kenang dan di risaukan.

Orang kata sembang pokok pun boleh tumbang. Yelah aku akui yang kegagalan tu memang memedihkan dan menyakitkan. Tetapi sebagai manusia aku sendiri nak belajar menghadapi kegagalan tu dan terima sebagai perkara yang boleh membantu diri untuk berjaya.

Kadang-kadang ada benda yang kita nak tapi tak dapat , lastly dapat benda lain. Aku pun dah banyak kali jadi macam ni. So aku rasa hidup ni tak akan jadi susah bila kita ambil perkara ni sebagai perkara yang kecil. Nak kopi o tapi dapat teh o, itu lumrah hidup bro.

So yang menjadi bermasalah bila perkara ni kita fikir dengan fikiran yang sangat besar. Memang bagus berfikiran besar tetapi kalau fikirkan perkara yang tak sudah memang habislah. So tak pasal-pasal kufur nikmat. Apa pun benda ni boleh di pupuk dalam diri dan bukan boleh terus jadi  teror.

So perkara yang menyenangkan hidup bila kita boleh menerima dan mula bersyukur dengan apa yang kita dah dapat. Dan aku sangat bersyukur sebab hari ni dapat menulis.

Terima kasih juga sebab membaca sampai habis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan